Sakit Ketika Seks

SAKIT? Hubungan seks tidak sepatutnya menyakitkan. Seks sepatutnya menjadi hubungan batin suami isteri yang menyeronokkan, bukan sebaliknya.

Jika anda mengalami kesakitan ketika bersama suami, berhentilah kerana ia mungkin memberikan isyarat bahawa ada sesuatu yang tidak kena.

Dispareunia (dis-pa-run-ya) merupakan terma yang digunakan oleh para doktor secara eksklusif untuk wanita bagi menggambarkan masalah kesakitan ketika melakukan persetubuhan.

Bagaimanapun, lelaki jangan terlalu gembira kerana ia juga boleh berlaku kepada mereka.

Walaupun anda mungkin merasakan bahawa anda sahaja yang mengalaminya, jangan terkejut! Berdasarkan kajian, lebih dua pertiga wanita mengalaminya pada satu ketika dalam hidup mereka.

Namun demikian, seperti biasa, tidak ramai wanita yang berjumpa doktor mengenai perkara ini meskipun banyak yang boleh dilakukan untuk merawatnya, sekali gus mengembalikan semula keintiman pasangan yang sebelum ini mungkin dilema.

Rasa takut dan malu menghalang wanita daripada mendapatkan bantuan perubatan.

“Aku tak normal, tiada apa yang boleh dilakukan,’’ mungkin itu yang wanita fikirkan sekalipun hakikatnya, ia sama sekali tidak benar.

Harus ditekankan di sini bahawa sakit semasa melakukan hubungan seks bukanlah sesuatu yang boleh dianggap normal. Anda juga tidak perlu hidup dengannya.

Usah bimbang. Pakar Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Universiti Sains Malaysia, Dr. Shah Reza Johan Noor cuba mempermudahkan kesakitan anda.

Pertama sekali, kita perlu memahami organ reproduksi kaum Hawa. Faraj merupakan satu laluan dari pangkal rahim ke permukaan luaran badan. Pangkal rahim adalah satu bahagian anatomi rahim yang sempit yang berhubungan dengan faraj.

Kawasan luaran jantina perempuan dinamakan vulva. Dua pasang lipatan berdaging dinamakan bibir luar (labium major) dan bibir dalam (labium minor) mengelilingi bukaan faraj dan uretra dan menjulur ke depan hingga ke klitoris.

Klitoris adalah bahagian atas bibir-bibir ini yang hampir sama dengan zakar lelaki, mengandungi tisu erektil yang menjadi tegak apabila menerima rangsangan seksual – memberikan keseronokan dan kenikmatan semasa hubungan kelamin.

Mengapa Kesakitan Berlaku?

Kesakitan boleh dikaitkan sama ada secara fizikal mahupun emosi. Wanita akan mengalami empat fasa semasa hubungan kelamin yang secara ringkasnya dinyatakan seperti di bawah:

  1. Fasa keinginan nafsu berahi: Perasaan yang berkehendakkan kepada aktiviti hubungan kelamin.
  2. Fasa kebangkitan nafsu berahi: Perubahan fizikal terjadi di mana faraj dan vulva menjadi lembap, otot-otot faraj menjadi bertambah longgar, klitoris mengembang serta membengkak, rahim meninggi dan faraj menjadi bertambah dalam serta panjang dan melebar. “Fasa kebangkitan ini penting untuk persediaan faraj semasa menerima alat sulit lelaki (penis),’’ kata Dr. Shah Reza.
  3. Fasa puncak syahwat: Satu rangsangan kemuncak aktiviti. Otot-otot faraj dan vulva mengembang mengecut – menimbulkan keseronokan tidak terkira. Klitoris juga boleh menimbulkan rasa kemuncak
  4. Fasa resolusi/ketetapan: Faraj, rahim serta klitoris kembali ke struktur asal.

Tambahnya, jika fasa-fasa di atas tidak berlaku, hubungan kelamin menjadi satu aktiviti yang menyakitkan, tidak memberangsangkan serta mendatangkan ketidakselesaan.

Jenis-Jenis Kesakitan & Langkah-Langkah yang Perlu Diambil

Menurutnya, kesakitan semasa hubungan kelamin boleh dirasai sama ada di bahagian vulva, pembukaan faraj, di dalam faraj dan juga jauh ke dalam faraj.

Kesakitan vulva dirasai semasa tusukan penis, di permukaan luaran faraj. Kesakitan faraj pula dirasai di bahagian dalam manakala kesakitan yang jauh ke dalam boleh dirasai di belakang, pinggul, rahim dan juga pundi kencing.

Kesakitan vulva

Kesakitan dirasai apabila bahagian luar vulva disentuh yang mungkin berpunca daripada sabun, pencuci faraj, bedak ataupun penyembur sanitasi faraj yang digunakan.

Parut dan infeksi/jangkitan mungkin turut berperanan dalam menimbulkan kesakitan ini di mana vulva luka, deria rasa pula menjadi berlebihan.

Kesakitan Faraj

Kekeringan faraj: Kata Dr. Shah Reza, ini berlaku apabila faraj kering, mungkin dari kesan sampingan ubat-ubatan yang dimakan, mungkin juga kerana isteri tidak bersedia, maka fasa keinginan tersebut tidak berlaku.

Kehamilan, penyusuan badan dan awal menopaus turut mempengaruhi kelembapan semula jadi di dalam faraj.

“Pada permulaan menopaus, hormon wanita – estrogen mengurang. Akibatnya, tisu faraj menipis dan relatifnya menjadi lebih kering, menyebabkan kesakitan semasa hubungan kelamin,’’ ujar beliau.

Hormon gantian boleh diambil bagi mengurangkan penyeksaan itu.

Wanita harus berbincang dengan suami. Suami penyayang, boleh bertolak ansur serta memahami harus juga memainkan peranannya kerana hubungan sepatutnya dua hala.

Kekeringan ini boleh diatasi dengan penggunaan pelincir berasaskan air. Lubrikasi yang berasaskan minyak boleh merosakkan kondom yang mungkin dipakai sebagai kaedah mencegah kehamilan kerana lapisannya boleh melarut dan akhirnya pecah.’

Keradangan faraj seperti kegatalan, pedih, keluarnya rembesan dari faraj serta rasa panas membakar yang lazimnya disebabkan oleh kulat seperti kandidiasis, mungkin juga kerana infeksi oleh bakteria

Vaginismus: “Vaginismus diakibatkan oleh kekejangan otot-otot pada bahagian luar faraj. Kesakitan yang amat sangat berlaku pada masa permulaan tusukan yang bakal menambahkan lagi kekejangan otot-otot tersebut.

“Bagi sesetengah wanita, vaginismus biasanya berlaku pada pengalaman pertama atau malam pertama pengantin baru,’’ Dr. Shah Reza.

Antara penyebab-penyebab vaginismus:

  • Luka serta parut lama di faraj akibat kecederaan, proses kelahiran, pembedahan.
  • Kerengsaan serta keradangan dari penggunaan bahan-bahan pencuci faraj, spermisid dan alahan getah kondom.
  • Jangkitan vulva dan faraj.

Kesakitan serius di bahagian dalam faraj merupakan masalah dalaman yang serius, berlaku apabila keseluruhan organ reproduktif suami berada di dalam faraj.

  • Penyakit keradangan pelvis.
  • Masalah dengan rahim.
  • Endometriosis.
  • Ketumbuhan di kawasan pelvis.
  • Penyakit yang melibatkan pundi kecing dan juga usus.
  • Organ-organ di bahagian pelvis yang melekat-lekat sesama sendiri, mungkin angkara jangkitan atau pembedahan lampau.
  • Ketumbuhan telur reproduksi.

Pemeriksaan lanjutan fizikal perlu dijalankan manakala pemeriksaan lain seperti ultrasound melalui faraj dan juga laparoskopi, mungkin disarankan.

Berikut antara soalan-soalan yang mungkin diajukan oleh doktor semasa pemeriksaan:

  • Ciri-ciri kesakitan contohnya, darjah kesakitan, berapa lama dan di bahagian tubuh mana ia berlaku?
  • Bilakah anda berasa sakit?
  • Lain-lain simptom yang mungkin ada seperti sakit kepala, loya atau lemah, tidak bermaya?
  • Sejarah perubatan?
  • Sejarah keluarga.

Pilihan Rawatan

  • Bagi kes-kes jangkitan, rawatan dengan ubat-ubatan selalunya tidak mengecewakan.
  • Penggunaan krim atau jel membantu dalam kes-kes di mana pelincir semula jadi tidak mencukupi.
  • Latihan relaksasi berupaya mengembalikan semula kawalan otot-otot faraj.
  • Sekiranya ujian diagnostik mengesahkan kewujudan masalah fizikal seperti endometriosis, pembedahan mungkin dicadangkan oleh doktor anda.

Peranan Emosi

Ketakutan untuk mengandung boleh menghasilkan vaginismus atau mungkin timbul perasaan bersalah kerana melakukan hubungan jenis.

Ada yang takut pada penyakit tularan seks, trauma akibat kecederaan atau pengalaman berorientasikan seks sama ada rela atau paksa seperti penderaan seks kanak-kanak, diperkosa dan sumbang mahram.

Kesemua ini mengurangkan kelembapan serta lubrikasi faraj termasuklah daya keinginan,’’ Dr. Shah Reza menarik perhatian.

Nasihat beliau: “Wanita tidak harus berseorangan terseksa dengan pengalaman ini. Berbincanglah dengan para doktor, jururawat serta kaunselor bertauliah.

“Suami pula, sebagai teman hidup wanita, sepatutnyalah menunjukkan sikap memahami akan masalah yang dihadapi oleh si isteri, peka pada kesakitan tersebut dan bersama-sama mencari jalan penyelesaiannya.’’

Misal, tunggu sekurang-kurangnya enam minggu sebelum melakukan hubungan kelamin dengan isteri yang baru lepas bersalin. Kelembutan dan cumbuan yang memadai dapat memastikan kelinciran semula jadi faraj.

38 Comments on Sakit Ketika Seks

  1. isteri saya mengalami masalah ini…berapa kos utk rawatan vaginismus ye?

  2. artikel seks yang berguna.. tq untuk info ini

  3. saya mengalami masalah setiap kali melakukan seks..tiap kali selepas melakukan..tumit kaki sebelah kanan akan berasa sakit yg teramat,,

  4. isteri saya akan terasa sakit bila melakukan seks,bukan d sebabkan kekeringan tapi dia rasa sakit pabila melakukan seks… xda yang di terangkan tentang sakit isteri saya itu seperti di atas.. berahi melakuakn seks nya ada tapi nikmat yang dia cari xdapat hanya sakit pada rahim yang hanya dia rasa apakah yang perlu saya lakukan pada isteri saya

  5. saya berumur 23 thn.saya berkahwin semasa usia 20thn.di awal pekahwinan dulu saya pernah mengandung tapi saya ‘cuci’ semasa kandungan 3bulan kerana saya tidak bersedia.selepas itu apabila tiapkali nak bersama suami saya terasa sakit seperti tercucuk di bahagian kiri peranakan saya..sehingga skrg saya tkt jikalau saya tak dapat mengandung kerana mslah ini..

  6. wife saya mengalami Endometriosis? Adakah disebabkn penyakit ini ketika mengadakan hubungan intim ia terasa sakit?

  7. suami sy memasukkan bebola pd btg nya menyebabkan sy kesakitan ketika bersama.adakah ia selamat..?

    • linda: bebola mcm mana? selagi bebola tu tak tertinggal dlm faraj anda rasanya tiada masalah. cuma kena pastikan bebola tu diperbuat dari apa? bersih ke? dan jika anda sakit, beritahu suami anda. jangan biarkan anda kesakitan. seks sepatutnya menyeronokkan bukan menyakitkan.

  8. ada kalanya bila saya bersama dgn suami, saya akan berasa sakit (ngilu). bila perkara itu berlaku, saya akan meminta suami berhenti utk bersama pada ketika itu. kenapa ye?

    • zana: baru lepas pantang ke? perkara biasa jika perempuan lepas bersalin dan habis pantang ngilu disitu bila bersama.

  9. Sy sudah lebih seminggu berkahwin..sy mengalami kesakitan teramat sgt ketika kepala zakar ditusuk.sejak aritu saya takut untuk melakukankn hubungan dgn suami sy.
    Mcmner hilangkan rs sakit dan syboleh menjalankn tanggungjawab seorg isteri…
    Suami sgt memahami.bl sakit,beliau berhenti.
    Adakah saya mengandung sekiranya hanya kepala zakar terbenam ketika suami melakukan pancutan

  10. amensahdan // March 3, 2012 at 2:42 pm // Reply

    saya berumur 27 thn.saya berkahwin semasa usia 25thn.di awal pekahwinan dulu isteri saya pernah mengandung dan 2 kali gugur. untuk kali yang gugur kali ke 2 isteri saya telah melakukan DNC (cuci rahim).selepas itu apabila tiapkali nak bersama, isteri akan memberitahu sakit di bahagian lubang faraj. Diharap doktor dapat membantu dalam hal ini.

  11. salam,sy mpunyai mslh tntg alat sulit sy mbengakak sy malu nk jmp dctor sbb dctor biasany btny soalan2 yg bnyk sy mpunyai suami tp sy xbth suami tkt nt dya bw sy bjmp dctor,adakah alat sulit sy d jngkiti kuman @ sbalikny.

  12. Saya mengalami banyak kesakitan sewaktu bersama suami.. Sakit di pintu rahim sakit kepala serta loya… Bila keadaaan klimaks dah semankinhampir saya akan hilang mood kerana kesakitan ini…saya sering mengelak dari sek dan seakan tiada Perasaan lagi… Apa punca. Nya

  13. Bakal Kahwin // April 12, 2012 at 11:28 am // Reply

    kalau malam pertama bagi seorang lelaki…Time nk pecahkan dara pastu time tu nk berdarah…perlu ker dia Pancut mse darah kluar?

  14. kenapa ah setiap kali b’sama suami saya akan merasa sakit macam rasa terkoyak fajar saya? kadang2 tu bengkak…

  15. Selama 1 tahun 4 bulan, selepas isteri melahirkan anak, saya tidak pernah memasukkan zakar kedalam faraj isteri sebab dia kata sakit. Alternatif kami adalah gesel2 diluar faraj shj. Tapi saya merasakan tidak puas. Isteri saya juga tidak menunjukkan keghairahan. Saya mula rasa tiada kenikmatan seks berumahtangga. Apala yg patut sy buat…

  16. Sye bru berkahwin dan bru pertama kali melakukan persetubuhan dgn suami..saye akui mmg menyakitkan pada permulaannya shinggalah sye sudah bleh mngikut rentak dan mnerimanya dgn baik..namun shri slps itu.. Sye mndapati apabila sye membuang air kecil..bhgian anggota sulit sye amat skit sperti ditekan sesuatu shinggalah kdg kala mnyebabkan kencing sye tidak lawas..adakah perkara sedemikian normal ataupun sbliknye..nasihat doktor amat diperlukan..trima kasih

  17. saya baru berkahwin lebih seminggu. sewaktu cuba melakukan persetubuhan kali pertama ianya sakit teramat..dalam masa 2-3 hari zakar dpt masuk dgn selamat tp ada kesakitan..hampir seminggu saya masih trauma, asyik fikirkan kesakitan,.ianya pedih waktu kemasukan zakar dan kadangkala pedih waktu henjutan apabila suami dalam keadaan duduk dan saya berbaring..tak pasti sama ada cairan lain keluar dari faraj sebab air mani suami akan sama keluar sewaktu menariknya dari faraj.harap dapat membantu, dr cinta.

  18. Sy sudah berkahwin selama sebulan. Tp mais terasa sakit. Adakah sy perlu jumpa doc? Mohan nasihat. Tq

  19. Saya telah bersalin anak pertama dan anak kedua melalui proses pembedahan… Mula2 dulu xda rasa sakit bila bersama tetapi setelah bersalinkan anak kedua kedua sakit tu ada bila bersama bila mana zakar telah masuk kedaam. Boleh saya tahu knpa benda ni berlaku…

  20. sy dah 3 minggu berkahwin…sy menghadapi masalah apabila hendak melakukan hubungan sex dgn isteri selapas foreplay berlansung baru sahaja hendak mamasukkan zakar ke faraj isteri sy mengadu sakit yg amat sgt dan menjerit mcm org kena rogol..sy pernah sekali masukkn baru benamkan kepala zakar isteri sy dh mengadu sakit yg teramat sgt…serba salah sy di buatnya..sy tertekan dgn apabila akitivi sex setelah smpi utk memasukkan zakar isteri sy dh mula menjerit..isteri marayu supaya tidak memsukkan zakar…sy jd kempunan di buatnya..x dpt sy melaksakan hak sy yg sebenar…bantulah syy..pleasee…

  21. Dr Cinta: Bob, foreplay dulu. Senang cerita ringan2 dahulu. Jangan gelojoh utk memasukkan zakar. Cumbu2 dahulu sampai isteri “panas”. Bila kemaluan dah berair dengan banyak, boleh cuba utk memasukkan zakar tetapi jika isteri menghalang, jangan paksa.

    Cuba pujuk dan rayu isteri. Ingat, jangan sesekali memaksa. Wanita lemah pada pujuk rayu. Rayu cakap nak masuk sedikit saja. Rayu sampai isteri benarkan. InsyaALLAH isteri akan benarkan. Bila dah dapat kebenaran, cuba masukkan dengan perlahan-lahan. Jangan gelojoh. Jika isteri ckp sakit dan minta berhenti, berhenti lah.Jika dia benarkan, teruskan.

    Jika mlm tu gagal, cuba lagi malam esoknya. Ulang langkah diatas sampai berjaya masuk. Semoga berjaya.

    Jika masih gagal dan isteri takut, sila berjumpa doktor sakit puan. Takut ada isu lain.

  22. ketika bersama suami,saya selalu merasa tidak puas,kerana suami saya cepat klimaks.sebelum kami berkhawin suami saya memberitahu saya dia ada mengunakan sejenis ubat untuk membesarkan zakarnya.adakah itu kesannya,suami saya cepat klimaks?ape cara perubatannya?

    t.k

    • tidak ada kaitan sebenarnya. suami anda cepat klimaks sebab zakar yang sensitif. boleh suruh beliau guna Jantan Gel untuk kurangkan rasa sensitif sekaligus tahan lama.

  23. Salam..
    Adakah selepas selaput dara pecah.darah akan sentiasa kelauar walaupun sudah sehari .setiap kali mandi darah masih lg keluar…adakah berlaku luka…ingi. nasihat dr doktor.

  24. Sy baru je bernikah .. tapi malam pertama saya mengalami masalah untuk bersetubuh dengan suami . kesakitan teramat apabila suami cuba utk memasukan zakar nya .. pastu mungkin sedikit isi terkoyak lalu berdarah sikit .Belum zakar tu masuk saye trus suroh suami berhenti . hati nak,tapi sebab sakit saya menolak .Suami cakap faraj sy tade Lubang langsung . susah nak masuk . camna nak selesai masalah sye ni .? Tolong sye dr.cinta..

    • Maksudnya puan masih dara sebab tu susah nak masuk. Suruh suami buat dengan perlahan-lahan dan kasih sayang. InsyaALLAH nanti akan berjaya juga. Yang penting jangan ada rasa takut.

  25. Saya da 3thyn bkahwin…shgga kini blum penh bjaya mlakukan tgjwp sbg istri..
    Stiap kali kmi mncuba ttp tdk bjaya krn sy mngalami keadaan yg sukar utk trima kmasukn zakar suami…bgaimane sy bleh atasi mslh ni…sy ingin punyai zuriat…

    • Puan mempunyai perasaan fobia dengan seks. Sebaiknya jumpa dengan pakar untuk selesaikan masalah Puan. Ini berkait rapat dengan minda puan.

  26. Dr., saya tdk mengeluarlan air ketika mngadakan hbungan kelamin dgn suami…dn setiap kali melakukan hubungan intim kami trpaksa mengunakan pelincir…kini hmpir sthun berkahwin dan kami masih belum dikurniakan anak…adakah pelincir tersebut mengurangkan peluang kami utk mendapat anak
    ..atau tdk mengeluarkan air adalah tnda2 saya mempunyai masalah kesihatan?

    • Bila wanita ghairah, dia akan mengeluarkan air yang rasanya sedikit masam masin. Itu tandanya seorang wanita sendang ghairah dan bersedia untuk hubungan kelamin.

      Tetapi ada juga wanita yang tidak mengeluarkan cecair bila ghairah, biasanya terjadi pada wanita yang telah mempunyai anak. Ghairah mereka telah berkurangan.

      Tetapi untuk kes puan, puan masih belum mempunyai anak jadi sepatutnya puan tidak mempunyai masalah untuk mengeluarkan cecair tersebut ketika ghairah kecuali puan tidak rasa ghairah./

      Suruh suami puan untuk melakukan foreplay sebelum berjimak. Cumbu2 dahulu sblm seks supaya puan rasa ghairah. Sekiranya puan dah ghairah dan masih tidak mengeluarkan cecair, maka Puan perlu berjumpa dengan doktor sakit puan

  27. isteri saya selalu sakit seperti senak apa bila melakukan sex..apakah penyebab nya..

  28. Saya baru kahwin seminggu, masalahnya zakar mengeras pada permulaan sahaja , makin lama makin mengecut, apa masalahnya,?

    • Oli, anda ada masalah mood seks. Anda kena ada mood seks baru zakar boleh kekal lama. Mood seks ni berkaitan dengan minda kita. mungkin anda penat bekerja atau anda tidak ghairah dengan isteri anda.

      sebab kedua mungkin anda ada masalah dengan zakar. Untuk sebab kedua ni, anda perlu berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut.

      Untuk zakar keras tegang, gunalah jantan pill.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*